sobota, 16 lutego 2013

"PERSWAZJE" - EKRANIZACJE

"Perswazje" Jane Austen ekranizowano cztery razy. Dwa razy książkę przeniesiono na ekran jako serial, kolejno w 1960 i 1971 roku. Za każdym razem produkcją zajmowało się BBC. 
Potem nastąpiła duża przerwa i w 1995 roku znowu za sprawą BBC do telewidzów trafił film na podstawie tej powieści. Tą samą formę obrano w 2007 roku.
Przyznam się, że bardzo lubię powieści Jane Austen w wersjach filmowych, czy serialowych. Idealnie się sprawdzają właściwie przy każdym nastroju. Już wielokrotnie przekonałam się, że chyba nie potrafią mi się znudzić. Dlatego też często wracam też do obu filmów na podstawie "Perswazji", choć obie wersje różnią się od siebie. Niestety nie udało mi się do tej pory obejrzeć wcześniejszych serialowych adaptacji, choć myślę, że kiedyś to nadrobię.

Po zakończeniu oglądania "Perswazji" z 1995 roku, byłam przekonana, że żadne nowe podejście do tematu, nie zmieni mojego zdania, że jest to jedna z najlepszych ekranizacji powieści Jane Austen. Twórcy wiernie potraktowali tekst i w każdym ujęciu widać szacunek do twórczości Austen. Ujęło mnie to, że nie próbowano na siłę upiększyć otoczenia, a przede wszystkim głównych bohaterów, dzięki czemu miałam wrażenie, że oglądam prawdziwą, żywą i przejmującą historię, a nie kolorową bajkę. 
Odtwórcy ról Anny i kapitana Wentwortha, Amanda Root i Ciaran Hinds, świetnie sobie poradzili z klimatem książki. Anna w ujęciu Amandy Root jest początkowo dosyć smutną kobietą, która straciła nadzieję na własne szczęście. Ponowne spotkanie z Wentworthem jest dla niej przypomnieniem, że gdyby kiedyś przeciwstawiła się rodzinie, jej życie może wyglądało by dzisiaj całkiem inaczej. Jednak wraz z rozwojem wydarzeń, kiedy Anna przekonuje się, że być może nadal nie jest obojętna Fryderykowi, jej twarz rozkwita nadzieją i nieśmiałym uczuciem radości. 
Początkowo wydawało mi się, że Ciaran Hinds jest nieco za stary do roli Fryderyka Wentwortha, ale potem się przekonałam, do jego udziału w filmie. Przede wszystkim byłam w stanie uwierzyć, że jego postać spędziła dużo czasu na morzu. Nie ma tutaj wrażenia aktorów, odgrywających swoje role. Na ich miejscu są autentyczne postacie. 
Dbałość o wiarygodność widać też, w całym podejściu do tworzenia tego filmu. Wnętrza wyglądają jakby mieszkali w nich prawdziwi ludzie, na stołach widać okruszki, poduszki są niekiedy nierówno ułożone na kanapach. Kiedy bohaterowie wybierają się na spacer, wracają z niego z potarganymi wiatrem włosami, a suknie kobiet mają na sobie ślady błota. Małe szczegóły, które mają duże znaczenie przy odbiorze całości.
W moim odczuciu film idealnie oddaje ducha powieści Austen, zachowując przy tym napięcie towarzyszące odżywającemu uczuciu dwojga ludzi.

Do adaptacji z 2007 roku podeszłam nieco sceptycznie. "Mansfield Park" z tego samego roku,  nie bardzo mi się podobało, ale wizja ponownego spotkania z bohaterami, których się lubi, była bardzo kusząca.
Główne role grają Sally Hawkins i Rupert Penry-Jones. Od początku zauważalne jest, że główny nacisk położony jest na postać Anne. Liczne bliskie ujęcia jej twarzy karzą zwracać szczególną uwagę na rozwój jej postaci, uczucia, które nią targają. Trudne zadania dla aktorki, która jednak poradziła sobie z nim bardzo dobrze. Dobrym wyborem było też, zamieszczenie scen z Anną, która zapisuje swoje odczucia w dzienniku.
Nie mam również zastrzeżeń do postaci kapitana Wentwortha, który jest trochę szorstki, ale szarmancki i uprzejmy wobec Anne i jej rodziny. Jednak pół filmu zastanawiałam się dlaczego nie występuje tutaj w mundurze, który chyba miał obowiązek nosić. 
Całość oglądało się naprawdę dobrze, ale moim zdaniem kilka momentów zepsuło trochę ogólne dobre wrażenie. Przede wszystkim nie rozumiem końcowych scen, w których Anne biegnie po całym Bath, obijając się po ludziach. Bohaterka Jane Austen chyba nigdy by czegoś takiego nie zrobiła. Rozumiem, że zmieniły się oczekiwania widza, który chce więcej dramatyzmu, ale to jest moim zdaniem niewiarygodne.
Tej wersji "Perswazji" bliżej jest do pięknej ilustracji, troszkę wypranej z autentyzmu, choć cienka granica na szczęście nie została przekroczona, a historia opisana przez Austen, broni się sama. 

Myślę, że oba podejścia do powieści Austen znajdą swoich zwolenników. Trzeba po prostu obejrzeć, żeby wyrobić sobie własne zdanie. Ja jednak mam sentyment to starszej wersji, która jest spokojniejsza, ale bardzo prawdziwa i naprawdę wzruszająca. Polecam i jestem ciekawa Waszych wrażeń.


14 komentarzy:

  1. Nie znam ani książki ani filmu. Chętnie bym obejrzała film. )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest piękna. Jeśli chodzi o Austen, to moja druga ulubiona po "Dumie i uprzedzeniu". A film wiernie oddaje treść powieści.

      Usuń
  2. Świetna ekranizacja (z 1995 roku). Aktorzy zagrali bardzo dobrze; widać było to, co ich łączy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmm, według mnie obie nowsze wersje - z 1995r. i 2007r. to też seriale, a nie filmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według źródeł, w których sprawdzałam są to filmy. Ja też miałam je na dvd jako filmy.

      Usuń
  4. Widziałam ten z 2007 r. więc nie mam porównania. Sam w sobie mi się podobał, ale nie zachwycił. Nie mogłam przekonać się do aktorki grającej główną bohaterkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może ta z 1995 roku bardziej by Ci sie podobała. Obejrzyj, jeśli będziesz miała okazję.

      Usuń
  5. Nie oglądałam jeszcze żadnej ekranizacji "Perswazji", także chętnie obejrzę obie, choć jakoś bardziej ciągnie mnie do tej starszej. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starsza ma w sobie jakiś trudny do zdefiniowania urok. Polecam.

      Usuń
  6. Perswazje to moja ulubiona książka Austen. Każda ekranizacja sprawiła mi przyjemność - cieszę się, gdy powstają nowe, bo dzięki temu Austen nie zostaje zapomniana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię oglądać nowe ekranizacje. Zawsze jestem ciekawa nowej wizji, nowego spojrzenia, aktorów. Wiele przyjemności dostarczają mi seanse ekranizacji powieści, nie tylko Austen.

      Usuń
  7. Obejrzałam obydwie ekranizacje i zgadzam się z Twoją opinią niemal w każdym zdaniu. Podobały mi się obydwa filmy, ale w drugim bardzo mi brakowało sceny z pisaniem listu przez Fryderyka Wentwortha, w ogóle zakończenie dziwne i niewiarygodne. Z sióstr Anny bardziej zgodna z moim wyobrażeniem Mary z 1995, a Elizabeth z 2007.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie kombinacja tych dwóch ekranizacji dałaby ideał, ale ponieważ takiej możliwości nie ma, mnie jednak bliższa pozostanie pierwsza wersja. :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...