poniedziałek, 12 listopada 2012

"JEDNA BOGATA, DRUGA BIEDNA" LESLEY LOKKO

Lesley Lokko ma korzenie szkocko - ghańskie i niewątpliwie dorastanie pod wpływem różnych kultur wykorzystuje w swoich książkach. Sama wcześniej czytałam "Świat u stóp" i "Szafranowe niebo". I kolejna po jaką sięgłam, czyli "Jedna bogata, druga biedna" nie zaskoczyła mnie niczym nowym. A jednak bardzo mi się podobała.
 
Jeżeli czytaliście już wcześniej powieści Lokko, to i tutaj znajdziecie charakterystyczne cechy, które wykorzystuje do budowania fabuły. Mamy więc kilka, w tym wypadku cztery bohaterki, których losy poczatkowo obserwujemy w oderwaniu od siebie, by potem płynnie przejść do połączenia ich wątków.
Nik jest córką bogatego człowieka biznesu, który prowadzi interesy nie zawsze zgodnie z prawem. Tory zaś to młoda dziewczyna zmagająca się  z życiem w cieniu traumatycznego zdarzenia, jakim było zamordowanie jej siostry. Poznajemy też Caryn zmuszoną do opieki nad młodszym bratem i matką, która wiecznie jest pogrążona w depresji. Jest też Estelle, która wniesie w ich życie niespodziewane komplikacje.
 
Powieść Lokko przywodzi mi na myśl serial, taki od którego nie można się oderwać, na którego kolejny odcinek czeka się z niecierpliwością. I tak naprawdę dziwię się, że żadnej z jej książek jeszcze na ekrany telewizorów nie przeniesiono. Naprawdę byłby z tego wyśmienity materiał.
Z jednej strony "Jedna bogata, druga biedna" skłania się ku obyczajowej telenoweli. Bohaterki spotykają się w ekskluzywnej szkole i choć pochodzą z bardzo różnych środowisk, zaprzyjaźniają się, dzieląc ze sobą problemy najpierw szkolnego, a potem całkiem dorosłego życia.
Znajdziemy tu opisy luksusowych wnętrz, świetne ciuchy, przyjęcia. Kolejne slajdy pięknie wypełniłyby kolejne odcinki.
 Ale ważniejsza jest druga strona powieści. Wartość przyjaźni jaka łączy te dziewczyny, a przede wszystkim walka o własną tożsamość. Bo choć ich korzenie są tak różne, to wszystkie one pragną uwolnić się od swojej przeszłości. Ważną rolę gra też przynależność kulturowa  i rasowa bohaterek. To sprawne splecenie afrykańsko - londyńskiego tła nadaje koloryt i charakter powieści. Sprawia, że nic nie jest jednoznaczne, uwypukla trudne i często przewrotne wybory i decyzje.
"Jedna bogata, druga biedna" to powieść osnuta też wokół afrykańskiej rzeczywistości i wpływu jaki wywierają na nią biali. Pogmatwane związki uczuciowe jakie łączą Nik, Tory i Caryn z mężczyznami ich życia, to nie tylko standardowy wątek romansowy, ale też dopełnienie trudnych relacji między przyszłością, a tym, co wszystkie pragną zostawić za sobą. Wątki romansowe to mocny punkt powieści. Łatwo je zepsuć, popaść w skrajny melodramatyzm i tym samym otrzeć się o smieszność. Tu powiem tylko, że chciałam być na miejscu jednej z bohaterek.
 
Zakończenie powieści trochę zaskakuje, co jest oczywiście plusem, choć bardzo chciałam, żeby ten jeden wątek zakończył się inaczej. Ale tak byłoby bardzo przewidywalnie, a dzięki temu autroka trochę ucieka od banalnego szczęśliwego zakończenia.
 
Lokko pisze w sposób bardzo obrazowy. Fabuła rozwija się płynnie i chociaż można jej postaciom i wątkom zarzucić pewną stereotypowość, to dla mnie nie było to rzadną przeszkodą w czytaniu. Te kilkaset stron pochłonęłam w jeden wolny dzień i już cieszę się na następną powieść, tym razem w formie audiobooka.
 
 

6 komentarzy:

  1. Dostałam tę książkę w prezencie od siostry. Nie długo wezmę się za jej lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak, "Gorzka czekolada" zdecydowanie przypominała trochę serial. Z tego, co widzę to autorka pisze głównie o młodych dziewczynach i powiela schematy.

    Myślę, że dam jeszcze szansę Lokko, koniecznie muszę sięgnąc po "Pamiętne lato", a no i jestem ciekawa Twojej recenzji "Gorzkiej czekolady".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Recenzja "Gorzkiej czekolasy" niedługo. Też jestem ciekawa "Pamiętnego lata". Różne recenzje czytałam...

      Usuń
  3. Lokko jest na mojej liście życzeń - czasami mam ochotę na powieści tego typu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie nawet bardzo często ciągnie do takich powieści. :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...