piątek, 1 czerwca 2012

"KAWCOWA Z MADRYTU" MARIA DUENAS

Bardzo lubię moment, kiedy zdaję sobie sprawę, że czytana właśnie książka mnie wciągnęła. Czasem następuje to po kilku stronach, czasem dopiero po kilku rozdziałach. "Krawcowa z Madrytu" zainteresowała mnie już po pierwszych kartkach.

Okładka kojarzy mi się z powieścią obyczajową, a cała opowieść zaczyna się jak porywający romans. Sira to dziecko biednej krawcowej. Sama również jest przygotowywana do tego zawodu. Jej życie ma się potoczyć utartym torem. Ponieważ jej matka wychowuje ją samotnie, sama pragnie dla swojego dziecka spokojnego życia i dobrego męża. I początkowo zanosi się na to, że jej marzenia się spełnią. Sira ma wyjść za młodego urzędnika, jednak tuż przed ślubem poznaje Ramira. Ten jest przystojny, pewny siebie i całkiem inny od zwyczajnego i trochę nudnego narzeczonego. Nam, czytelnikom od początku wydaje się się za bardzo wymuskany, jego działania zaś bardzo wkalkulowane, ale Sira jest młoda, chce zaznać innego życia, a komplementy Ramira ją cieszą i mamią. Kochankowie wyjeżdżają razem do Maroka, gdzie przez jakiś czas wszystko układa się tak, jak sobie to Sira wymarzyła. Pewnego dnia wraca jednak z miasta i zastaje pusty pokój hotelowy, bez Ramira, bez jego rzeczy, bez pieniędzy, za to z niezapłaconym rachunkiem za pobyt.
I wtedy przydaje jej się umiejętnośc szycia. Z pomocą życzliwych osób zakłada zakład modniarski. I odnosi spektakularny sukces. Jej klientkami zostają żony wpływowych osób. Wśród nich ta, z którą znajomość zmieni zycie naszej bohaterki: Rosalinda Fox, kochanka  Juan Luis Beighbedera, który był najwyższym komisarzem w Maroku. Hiszpania jest pochłonięta wojną domową, zaraz wybuchnie największy konflikt światowy. Sira odegra w tych wydarzeniach swoją rolę.

"Krawcowa z Madrytu" to powieść, która żyje. Autorka z wyczuciem prowadzi nas przez przedwojenny Madryt, egzotyczne Maroko, które staje się miejscem spotkań Niemców, Hiszpanów i Brytyjczyków przed II wojną światową. To powieść, dzięki której czujemy powiew wielkiego świata. Wielka polityka i moda, a z drugiej strony życie zwyczajnych ludzi, czasem spokojnych, czasem ekscentrycznych. A wśród nich dzielna kobieta, która powoli dojrzewa do tego, żeby przejąć stery nad swoim życiem. I intrygujący mężczyzna, bo i na takiego trafia w końcu Sira. Czy jednak jest on naprawdę tym, za kogo się podaje i czy dziewczyna potrafi drugi raz zaufać?

Żywy język jakim napisana jest powieść i pierwszoosobowa narracja sprawiają, że tym bardziej gotowi jesteśmy polubić główną bohaterkę i trzymać kciuki za jej powodzenie. Czyta się to z prawdziwą przyjemnością, a oprócz momentów tragicznych nie zabraknie też porcji wzruszeń i motylków. To, co mi się bardzo spodobało, to również dynamizm postaci, bo Sira nie jest ideałem, popełnia błędy, zmienia się pod wpływem wydarzeń i osób, które spotyka na swojej drodze. Początkowo daje się kierować, potem zyskuje kontrolę nad swoim życiem i nawet najbardziej ryzykowne decyzje podejmuje samodzielnie. Buduje wytrwale swoją własną legendę. Wizerunek prawie, że sceniczny, za którym skrywa prawdziwe "ja". Sprawia, że to inni muszą zaakceptować jej wybory.
Ta opowieść to fragment życia Siry, ten, którym decyduje się z nami podzielić, potem spuszcza kurtynę. Reszty musimy się domyślić, sami sobie dopowiedzieć koniec historii.

Ja dopowiedziałam sobie happy - end.


Maria Duenas
"Krawcowa z Madrytu"
Świat Książki
Warszawa 2011

Zdjęcie: Lubimy czytać

6 komentarzy:

  1. aaaaa a tak ta książka za mną chodzi :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam ją na Twojej liście must have. Myslę, że ci się spodoba. Przeczytaj i napisz. :)

      Usuń
  2. Ciekawa, muszę przyznać. Może sięgnę po nią. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki nie czytałam ale na pewno po nią sięgnę przy najbliższej okazji.Twoja recenzja zachęciła mnie do przeczytania tej książki.Dodałam się do obserwowanych ponieważ bardzo podoba mi się Twój język i styl pisania recenzji.Jeśli chcesz dodać się do obserwowanych u mnie będzie mi bardzo miło.Serdecznie zapraszam na:
    www.in-world-book.blogspot.com
    Pozdrawiam i czekam z niecierpliwością na kolejną recenzję.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...